مقاله بررسی عوامل درونی موثر در شکل گیری عزت نفس از دیدگاه اسلام

دسته: روانشناسی

بازدید: 7 بار

فرمت فایل: docx

حجم فایل: 304 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 86


  • مقاله بررسی عوامل درونی موثر در شکل گیری عزت نفس از دیدگاه اسلام
  • مقاله بررسی عوامل درونی موثر در شکل گیری عزت نفس از دیدگاه اسلام
  • بررسی عوامل درونی موثر در شکل گیری عزت نفس از دیدگاه اسلام
  • دانلود مقاله بررسی عوامل درونی موثر در شکل گیری عزت نفس از دیدگاه اسلام
  • دانلود مقاله روانشناسی
  • بررسی عوامل درونی
  • عزت نفس از دیدگاه اسلام
  • دانلود پروژه پایان تحصیلی رواشناسی
  • مقاله شکل گیری عزت نفس از د

فهرست مطالب

فصل اول

«کلیات»

1. بیان مسأله.

2. سؤالات تحقیق

3. پیشینه تحقیق

4. اهمیّت و ضرورت تحقیق..

5. اهداف تحقیق.

6. روش تحقیق و گردآوری اطّلاعات..

7. محدودیت های تحقیق..

فصل دوّم

ماهیّت عزّت نفس و اهمیّت آن

1. ماهیّت عزّت نفس..

1-1. تعریف نفس…

1-1-1. مراتب نفس..

1. نفس مسوّله.

2. نفس امّاره.

3. نفس لوّامه.

4. نفس ملهمه.

5. نفس مطمئنّه.

1-2. تعریف عزّت…

1-2-1. عزّت در قرآن.

1-2-2. عزّت درروایات…

1-3. تعریف عزّت نفس.

2. مؤلّفه های عزّت نفس.

2-1. شکست ناپذیری و توان مقاومت در برابر سختی ها

2-2. احساس ارزشمندی.

2-3. دوری از ذلّت و خواری.

3. مفاهیم مرتبط با عزّت نفس…

3-1. حرمت نفس…

3-2. کرامت نفس..

3-2-1. مفهوم کرامت نفس..

3-2-2. انواع کرامت نفس…

1. کرامت نفس ذاتی..

2. کرامت نفس اکتسابی..

3-2-3. تفاوت کرامت ذاتی و اکتسابی..

3-3. اعتماد به نفس…

3-3-1. اعتماد به نفس از دیدگاه روان شناسان.

3-3-2. اعتماد به نفس از دیدگاه اسلام.

4. اهمیّت و آثار عزّت نفس…

4-1. اهمیّت عزّت نفس…

4-2. آثار عزّت نفس…

4-2-1. دوری از گناه.

4-2-2. بی ارزش شدن خواسته های نفسانی..

4-2-3. پست شمردن دنیا

4-2-4. برخورد بزرگوارانه با جاهلان.

5. اقسام عزّت نفس…

5-1. عزّت نفس به اعتبار مطابقت آن با واقع و عدم مطابقت…

5-1-1. عزّت نفس صادق..

5-2. عزّت نفس به اعتبار طبقات آن.

5-2-1. عزّت نفس اجتماعی..

5-2-2. عزّت نفس تحصیلی..

5-2-3. عزّت نفس خانوادگی..

5-2-4. عزّت نفس در زمینه تصوّر جسمانی..

5-2-5. عزّت نفس شغلی..

5-2-6. عزّت نفس کلّی..

6. مراتب عزّت نفس…

فصل سوّم – عوامل درونی عزّت نفس

1. عوامل درونی ذاتی..

1-1. وراثت…

1-2. فطرت…

2- عوامل درونی اکتسابی..

2-1. ایمان.

2-1-1. آثار ایمان.

2-1-1-1. آثار روان شناختی ایمان.

2-1-1-2. آثار رفتاری ایمان.

2-1-1-3. آثار اخروی ایمان.

2-2. تقوا

2-3. نیّت…

2-4. عبادت…

2-5. دعا

2-6. تفکّر.

2-7. توکّل..

2-8. صبر.

2-9. علم..

2-10. اخلاق..

نتیجه گیری و پیشنهاد.

منابع و ماخذ..

—————

چکیده:

عزّت نفس یکی از اصول مهم تربیتی اسلام است. تأمین احترام و عزّت نفس از هدف های مهم انسان است. فردی که دارای عزّت نفس، اعتماد به نفس و متّکی به خود است، به ارزش، توانایی، کفایت و موفّقیّت خویش ایمان دارد و قادر است در جهت تحوّلات مثبت فردی و اجتماعی خویش گام بردارد. انسان موجود شریف و بزرگوار است و خداوند متعال او را به گونه ای آفریده است که می تواند با اراده و اختیارش به اوج عزّت برسد و از فرشتگان نیز پیشی گیرد.

نفس در لغت به معنای: جان، خون، تن، جسد، شخص انسان و حقیقت هرچیزی آمده است و جمع آن نفوس و انفس می باشد. عزّت آن است که انسان خودش را بشناسد، برای خودش ارزش قائل باشد و در جایگاه خودش قرار گیرد. چنانکه کبر جهل انسان است به خودش به گونه ای که خودش را بالاتر از آنچه است می بیند.

عزّت نفس دارای چند مرتبه می باشد : نفس مسوّله، نفس امّاره، نفس لوّامه، نفس ملهمه و نفس مطمئنّه .

برخی از مولّفه های عزّت نفس عبارت اند از : شکست ناپذیری و توان مقاومت در برابر سختی ها ، احساس ارزشمندی و دوری از ذلّت و خواری .

حرمت نفس ، کرامت نفس که خود به دو نوع ذاتی و اکتسابی تقسیم بندی می شود و اعتماد به نفس از مهم ترین مقوله های مرتبط با عزّت نفس هستند .

برخی از آثار عزّت نفس عبارت اند از دوری از گناه، بی ارزش شدن خواسته های نفسانی، پست شمردن دنیا و برخورد بزرگوارانه با جاهلان .

عوامل درونی موثر بر عزت نفس به دو نوع درونی ذاتی و دورنی اکتسابی تقسیم بندی

می شود . عوامل درونی ذاتی عزّت نفس عبارت اند از وراثت و فطرت . عوامل درونی اکتسابی نیز به این شرح می باشند : ایمان، تقوا ، نیّت، عبادت، دعا، تفکر، توّکل، علم و حسن اخلاق .

مقدمه:

انسان موجودی است که بهترین استعداد را برای رسیدن به کمال دارا است و می تواند سیر صعودی خویش را از نقطه صفر آغاز نماید و به سوی بی نهایت حرکت کند و در میان موجودات تنها او است که می تواند راه کمال و رشد را بپیماید و استعدادهایش را شکوفا سازد.

مکتب های آسمانی خصوصاً مکتب حیات بخش اسلام، تکریم و تعظیم شخصیت انسانی آدمیان را سرلوحه برنامه های زندگی ساز خود قرار داده اند. و شخصیت های بزرگ دینی و رهبران و پیشوایان مذهبی نیز با برخورداری از بینش واقع بینانه و حرکت همسو با چرخش نظام عالم، تلاش ها و فعالیت های خستگی ناپذیر و بی دریغ خود را با هدف والای ارج نهادن به حیثیت، آزادگی، عزّت نفس و انسانیّت انسان و در مسیر کمال حقیقی و شکوفا ساختن قابلیت های آدمی و تربیت صحیح او متمرکز کرده اند.

عزّت نفس، کرامت، شرافت و متانت، گل واژه هایی هستند که به انسان روحیه صلابت، مقاومت و شکست ناپذیری می بخشند و انسان را در مسیر اعتلای و تعالی روح مدد می رسانند و او را از حضیض پستی و زبونی به اوج شوکت و سربلندی رهنمون می سازند. در پرتو همین مفاهیم عالی، انسان به گونه ای تربیت می شود که در برابر حوادث و رخدادهای روزگار تن به ذلّت و خواری نمی دهد. عزّت نفس در رشد و تعالی فرد و جامعه بسیار مؤثر است و افرادی که از عزّت نفس سالم برخوردار نیستند نمی توانند به امکانات بالقوه خود دست یابند.

انسان های عزّت خواه و کرامت طلب، باید عزّت نفس و سربلندی را از پایگاه اصلی اش؛ یعنی خداوند متعال جستجو کنند؛ چنانکه قرآن کریم می فرماید: «مَنْ کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّهَ فَلِلَّهِ الْعِزَّهُ جَمِیعًا» هرکس عزّت می خواهد، همه عزّت از آن خدا است.

از این رو پژوهش حاضر تحت عنوان «عوامل مؤثر بر شکل گیری و تقویت عزّت نفس از دیدگاه اسلام» طی چند فصل به بررسیی ماهیّت و اهمیّت عزّت نفس و عوامل آن از دیدگاه اسلام می پردازد.

فصل اول این تحقیق را مباحث کلیّات تشکیل می دهد. فصل دوّم به بررسی ماهیّت و اهمیّت عزّت نفس پرداخته است، فصل سوّم راجع به عوامل درونی عزّت نفس بحث می کند و فصل چهارم عوامل بیرونی عزّت نفس را مورد بررسی قرار داده است. در پایان، نتیجه گیری از موضوع به عمل آمده و پیشنهادهایی به پژوهش گرانی که قصد ادامه این تحقیق را دارند، ارائه داده شده است.

مقدمه:

انسان موجودی است که بهترین استعداد را برای رسیدن به کمال دارا است و می تواند سیر صعودی خویش را از نقطه صفر آغاز نماید و به سوی بی نهایت حرکت کند و در میان موجودات تنها او است که می تواند راه کمال و رشد را بپیماید و استعدادهایش را شکوفا سازد.مکتب های آسمانی خصوصاً مکتب حیات بخش اسلام، تکریم و تعظیم شخصیت انسانی آدمیان را سرلوحه برنامه های زندگی ساز خود قرار داده اند. و شخصیت های بزرگ دینی و رهبران و پیشوایان مذهبی نیز با برخورداری از بینش واقع بینانه و حرکت همسو با چرخش نظام عالم، تلاش ها و فعالیت های خستگی ناپذیر و بی دریغ خود را با هدف والای ارج نهادن به حیثیت، آزادگی، عزّت نفس و انسانیّت انسان و در مسیر کمال حقیقی و شکوفا ساختن قابلیت های آدمی و تربیت صحیح او متمرکز کرده اند.عزّت نفس، کرامت، شرافت و متانت، گل واژه هایی هستند که به انسان روحیه صلابت، مقاومت و شکست ناپذیری می بخشند و انسان را در مسیر اعتلای و تعالی روح مدد می رسانند و او را از حضیض پستی و زبونی به اوج شوکت و سربلندی رهنمون می سازند. در پرتو همین مفاهیم عالی، انسان به گونه ای تربیت می شود که در برابر حوادث و رخدادهای روزگار تن به ذلّت و خواری نمی دهد. عزّت نفس در رشد و تعالی فرد و جامعه بسیار مؤثر است و افرادی که از عزّت نفس سالم برخوردار نیستند نمی توانند به امکانات بالقوه خود دست یابند.انسان های عزّت خواه و کرامت طلب، باید عزّت نفس و سربلندی را از پایگاه اصلی اش؛ یعنی خداوند متعال جستجو کنند؛ چنانکه قرآن کریم می فرماید: «مَنْ کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّهَ فَلِلَّهِ الْعِزَّهُ جَمِیعًا» هرکس عزّت می خواهد، همه عزّت از آن خدا است.از این رو پژوهش حاضر تحت عنوان «عوامل مؤثر بر شکل گیری و تقویت عزّت نفس از دیدگاه اسلام» طی چند فصل به بررسیی ماهیّت و اهمیّت عزّت نفس و عوامل آن از دیدگاه اسلام می پردازد.فصل اول این تحقیق را مباحث کلیّات تشکیل می دهد. فصل دوّم به بررسی ماهیّت و اهمیّت عزّت نفس پرداخته است، فصل سوّم راجع به عوامل درونی عزّت نفس بحث می کند و فصل چهارم عوامل بیرونی عزّت نفس را مورد بررسی قرار داده است. در پایان، نتیجه گیری از موضوع به عمل آمده و پیشنهادهایی به پژوهش گرانی که قصد ادامه این تحقیق را دارند، ارائه داده شده است.

کلیک برای دانلود این فایل

دریافت نسخه PDF

مقاله بررسی عوامل درونی موثر در شکل گیری عزت نفس از دیدگاه اسلام