بررسی و مقایسه روش چالزنی و آتشباری در حفر تونلها با سطح مقطع متفاوت و تحت شرایط مختلف ژئومکانیکی

دسته: مهندسی عمران

فرمت فایل: pdf

حجم فایل: 4797 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 190


  • روشهای حفاری
  • طبقه بندی سنگها
  • روش حفاری چالزنی و آتشباری
  • الگوی آتشباری تونلهای بزرگ مقطع
  • مقایسه روش چالزنی و آتشباری در حفر تونلها
  • طراحی مراحل حفاری و الگوی آتشباری تونلهای بزرگ مقطع
  • طراحی مراحل حفاری و الگوی آتشباری تونل راه کازرون به شیراز
  • دانلود پایان نامه ارشد عمران

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران

بررسی و مقایسه روش چالزنی و آتشباری در حفر تونلها با سطح مقطع متفاوت و تحت شرایط مختلف ژئومکانیکی

*قابل استفاده برای رشته معدن

چکیده:

برای طراحی اولیه یک الگوی آتشباری توجه به قطر چال انفجاری و سطح مقطع تونل از اهمیت ویژه ای برخوردار است و هر گونه تغییری در این دو پارامتر می تواند تاثیر بسزایی در پارامترهای فنی و اقتصادی حاصل از طراحی از قبیل خرج ویژه و حفاری ویژه بگذارد. از طرفی مدلهای مختلفی برای طراحی الگوی آتشباری پیشنهاد شده است که به طور کلی می توان این مدلها را در غالب مدلهای مبتنی بر برش موازی (روش موازی) و مدلهای مبتنی بر برشهای زاویه ای (روش زاویه ای) دسته بندی کرد.

امروزه با وجود مزایای روشهای حفر مکانیزه، استفاده از روش چالزنی و آتشباری در حفر تونلها، به ویژه در سنگهای سخت به دلایل مختلف از جمله انعطاف پذیری بالای این روش، اولویت نخست می باشد.کارایی موثر روش چالزنی و آتشباری مستلزم طراحی الگوی آتشباری مناسب می باشد که به دو صورت برشهای موازی و زاویه ای انجام می شود. مدلهای گوناگونی برای طراحی الگوی آتشباری در هر دو روش موازی و زاویه ای ارائه شده است. در این مدلها بر مبنای خصوصیات ژئومکانیکی و زمین شناسی سنگ و مواد منفجره مصرفی و مشخصات هندسی سینه کار و چالهای آتشباری، طی فرایندی زمانبر توصیه شده توسط هر مدل با انتخاب قطر چال پارامترهای الگوی آتشباری برای بخشهای مختلف سطح مقطع تونل طراحی شود.

درمورد پیشینه این تحقیق باید گفت که تا کنون مطالعات مدون و کاملی در این راستا صورت نگرفته و تنها در بعضی از کتب معدنی و عمرانی به صورت مختصر ، توضیحات کلی آورده شده است. درمورد ارزش و اهمیت پروژه حاضر به این نکته اکتفا کرده که چون روش های مختلف ، پیشروی های متفاوتی دارند لذا انتخاب فرآیند از نظر فنی و اقتصادی بشدت بر پروژه اثر گذار است.

فعالیت های مطالعاتی ، علمی و پژوهشی صورت گرفته در راستای انجام پایان نامه برای سه مرحله برنامه ریزی شد.مرحله اول جمع آوری اطلاعات از مراجع مختلف ( کتابخانه های دانشگاه ها ، مراکز تحقیقاتی وزارتخانه ها و شرکت هایمهندسی مرتبط ، سایتهای اینترنتی و مشاوره با اساتید و مهندسین دارای تجربه علمی ، تحقیقاتی و عملی ) برای طراحی یا تعیین مراحل حفاری تونلهای بزرگ مقطع با روش چالزنی و آتشباری .مرحله دوم انجام فعالیتهای لازم جهت طراحی الگوی انفجار این تونلها و در نهایت طی مرحله سوم پیاده کردن نتایج حاصله از دو مرحله فوق بر تونل مسیر جدید کازرون به شیراز.

کلمات کلیدی:

روشهای حفاری

طبقه بندی سنگها

روش حفاری چالزنی و آتشباری

الگوی آتشباری تونلهای بزرگ مقطع

فهرست مطالب

فصل اول : انواع تونل ها و روش های حفاری

فصل دوم : سیستم های طبقه بندی سنگ ها

فصل سوم : مطالعات موردی انواع تونل های داخلی و خارجی

فصل چهارم : روش حفاری چالزنی و آتشباری و معرفی پارامترهای طراحی در این روش

فصل پنجم : طراحی حفاری تونلی و پلکانی

فصل ششم : طراحی مراحل حفاری و الگوی آتشباری تونل شماره یک از قطعه سوم راه کازرون – دشت ارژن

فصل هفتم : نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات

[...من قصد دانلود دارم...]

دریافت نسخه PDF

بررسی و مقایسه روش چالزنی و آتشباری در حفر تونلها با سطح مقطع متفاوت و تحت شرایط مختلف ژئومکانیکی