استفاده از آی تی برای شناسایی تاثیر آموزش بین مدیریت دانش و آموزش در فرآیند توسعه مبتنی بر دانایی

دسته: مدیریت

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 100 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 91


  • سازمان
  • مدیریت دانش
  • دانایی محوری
  • فناوری اطلاعات
  • جامعه اطلاعاتی
  • دانلود پایان نامه رشته مدیریت
  • دانلود پایان نامه مدیریت
  • تاثیر آموزش بین مدیریت دانش و آموزش در فرآیند توسعه مبتنی بر دانایی

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

استفاده از آی تی برای شناسایی تاثیر آموزش بین مدیریت دانش و آموزش در فرآیند توسعه مبتنی بر دانایی

چکیده

در بررسی شاخص ها و عوامل موثر بر مدل جدید توسعه مبتنی بر دانایی محوری در جوامع و سازمان ها نقش و جایگاه آموزش به عنوان یکی از مهمترین ارکان هدایت کننده جریان گرایش و پیاده سازی دانش مداری، دانایی محوری یا اطلاعات مداری غیر قابل چشم پوشی است در این بین مهمترین ابزار و سرمایه برای دستیابی به توسعه منطقی و اصولی، سرمایه های انسانی می باشند و آشکار است که قرار گرفتن این سرمایه های عظیم و بالقوه در مسیر کلی جریان هدفمند توسعه دانایی محور در ساختار جامعه یا یک سازمان، برای استفاده بهینه از حداکثر پتانسیل ها و به خدمت گرفتن آنها در جهت ارتقاء سطح دانش منابع انسانی و در نتیجه بالا رفتن کارایی ایشان در یک سیستم مدیریت شده دانش مدار در گرو آموزش های مبتنی بر استاندارد های این مدل است.

توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات و گسترش گرایش جوامع به استفاده از وب و فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی وب مدار نگرش ها و فرصت های نوینی را در فرآیند توسعه جامعه اطلاعاتی فراهم کرده است و زمینه مناسبی برای ارتباطات دوسویه میان فرهنگ ها و اقتصاد ها و مراکز علمی دنیا بوجود آورده است. فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان بستر همگرایی و تعاطی اندیشه ها و توانایی های دانش نوین، الگوها و استانداردهای سازمان های اطلاعاتی را با هدف دست یابی به توسعه بر مبنای دانایی با نگرش جهانی ترسیم و به اجرا در خواهد آورد.

از سوی دیگر فناوری اطلاعات و ارتباطات به علت کانون همگرایی دو اصل مهم فرهنگ سازی یعنی محتوای اطلاعاتی و دانشی و ابزارهای اطلاع رسانی و ارتباطی تاثیر مهم و به سزایی در ایجاد تحولات و تغییرات فرهنگی در الگوی دانش مصرفی کارکنان سازمان ها دارد . از این طریق می توان فرآیند دانش سازی و دانش پراکنی را در سطح جامعه یا سازمان مدیریت و کنترل کرد و این دیدگاه را به تمامی امور روزمره و برنامه های دراز مدت تسری بخشید.

این پایان نامه سعی دارد با بررسی چالش های موجود بین دو گفتمان توسعه دانایی محور و سازمان های اطلاعاتی، تاثیر متقابل آموزش را در آنها شناسایی کند و جایگاه فناوری اطلاعات را به عنوان موتور محرک و کاتالیزور شکل گیری سازمان های اطلاعاتی و ابزار مدیریت دانایی مورد بررسی قرار دهد.

کلید واژه ها:

سازمان

مدیریت دانش

دانایی محوری

فناوری اطلاعات

جامعه اطلاعاتی

مقدمه

امروزه تولید اطلاعات و دانش در تمام ابعاد علمی، فنی و کاربردی و پراکندن آن با ابزار ها و امکانات ارتباطی با هدف به اشتراک گذاری آنها در سطوح مختلف سازمان فرآیندی تحول زا و بینشی مثبت در عرصه مدیریت بهینه پتانسیل های فناورانه و منابع انسانی می باشد. فراهم شدن امکان دسترسی بلافاصله و بلاواسطه به اطلاعات حوزه های کاری نیروهای سازمان و به کارگیری آن ها برای توسعه فعالیت های اقتصادی و اجتماعی و آموزشی و … از جمله مزیت هایی است که عاید تولید کنندگان و کاربران اطلاعات می شود.در سازمان های اطلاعاتی با توجه به نگاه از بالا به دانش های درون سازمانی سعی می شود تا از تمام عناصر و نیروهای موجود برای رسیدن به چهارچوب های نظری و عملی توسعه دانایی محور استفاده شود.

در چنین فضایی است که افراد همچون عناصر پیکره یک سیستم مدام در حال داد و ستد اطلاعات خواهند بود و کالایی که در این میان رد و بدل می شود اطلاعات است در این شرایط جامعه اطلاعاتی به افراد امکان می دهد که فراگیری صحیح را بیاموزند و آنها را از نحوه طبقه بندی، بازیابی و به کار گرفتن اطلاعات به گونه ای آگاه می سازد که برای دیگران نیز امکان آموختن دانش را فراهم کنند.جامعه اطلاعاتی به کمک ابزارهای فناورانه این توانایی را به افراد می دهد تا به صورت مستمر به فراگیری دانش بپردازند، زیرا همواره اطلاعات موردنیاز خود را در دسترس دارند و از همین رو آنها می توانند در تمام لحظه های زندگی از دانش و اطلاعاتی که در اختیار دارند استفاده نمایند. اطلاعاتی که در زندگی شخصی و کاری افراد می تواند راه گشای بسیاری از مسائل باشد و زمینه های استفاده از اطلاعات را در امور اقتصادی، آموزشی، علمی، تحقیقاتی، اطلاع رسانی و … را فراهم نمایند.

فهرست مطالب

بررسی چالش های مدیریت دانش و آموزش در فرآیند توسعه مبتنی بر دانایی در جوامع و سازمان ها با بهره گیری از فناوری اطلاعات 1

کلید واژه ها: 3

چکیده 3

مقدمه 5

تعاریف 7

فناوری اطلاعات 9

تحولات گذار از عصر صنعتی به عصر اطلاعات 11

سواد عمومی 13

سواد تکنولوژیک 14

سازمان های اطلاعاتی( دانایی محور) و چالش های پیش رو در فرآیند توسعه 15

توسعه زیرساخت های اطلاعاتی 17

در جریان تولید اطلاعات می توان با دو شیوه عمل کرد: 18

توسعه زیر ساختهای ارتباطی 21

مدیریت دانش 23

نخستین تقسیم بندی برای دانش در سال 1985 به ترتیب زیر انجام کرفته است: 24

راهبردهای مدیریت دانش 25

دو استراتژی برای مدیریت دانش مطرح شده است: 25

روش شناختی در فرآیند بازنگری آموزش و دانش سازمان 35

باز مهندسی فرآیند مدیریت دانش در سازمان در پنج فاز صورت می گیرد: 35

طرح ریزی راهبردهای مدیریت دانش 37

چالش های کاربرد فناوری در مدیریت دانش 39

سیستم های اطلاعاتی؛ جایگاه سازمانی 42

چالش های کاربرد فناوری در مدیریت آموزش 43

چالش های مدیریت آموزش برای چنین افرادی در موارد زیر خلاصه می شود: 44

موانع کارایی و تاثیر مناسب دانش و آموزش در سازمان 44

تقابل دانش نیروی انسانی و نیاز های سازمان 46

نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش 47

نگاهی به رابطه فناوری ارتباطات و اطلاعات با آموزش 49

نقش و تاثیر فناوری اطلاعات در توسعه و مدیریت آموزش 51

دانش و انتقال آن به سازمان به وسیله آموزش 52

جامعه اطلاعاتی و آموزش نوین 53

توسعه منابع انسانی در آموزش و جایگاه آن در مدل توسعه جامعه دانایی محور 54

فناوری اطلاعات ابزار مدیریت آموزش در سازمان های دانایی محور 57

چگونگی تاثیرات فناوری اطلاعات در توسعه دسترسی به آموزش 57

کارایی فناوری اطلاعات در آماده کردن افراد برای ورود به بازارکار 58

جدول مهارتهای لازم در محیط کار آینده 58

کاربرد فناوری اطلاعات در پیشرفت کیفیت آموزشی 60

کاربردهای ICT در آموزش 64

کاربرد کامپیوتر و اینترنت برای تعلیم و تعلم 66

چالشهای کلیدی در ادغام ICT در آموزش 68

چالشهای مربوط به تامین مالی، هزینه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات 70

یادگیری الکترونیکی 71

سطوح آموزش الکترونیکی 73

یادگیری الکترونیکی به چه صورت نگهداشت اطلاعات را بهبود می بخشد ؟ 75

ارتباط متقابل با فراگیران و استفاده مناسب از رسانه های اطلاعاتی 80

فرآیند رشد آموزش الکترونیکی در سازمان ها 85

نتیجه گیری 89

منابع: 90

[...من قصد دانلود دارم...]

دریافت نسخه PDF

استفاده از آی تی برای شناسایی تاثیر آموزش بین مدیریت دانش و آموزش در فرآیند توسعه مبتنی بر دانایی