پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آی تی با عنوان تجارت الکترونیک

دسته: رشته فناوری اطلاعات (IT)

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 1584 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 245


  • تجارت الکترونیک
  • بانکداری الکترونیکی
  • پرداخت های الکترونیک
  • امنیت اطلاعات در تجارت الکترونیک
  • الگوریتم های رمزنگاری (crypto algorithms)
  • دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آی تی با عنوان تجارت الکترونیک
  • انجام پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آی تی
  • فروشگاه ساز فایل

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آی تی با عنوان تجارت الکترونیک

مقدمه

از آنجا که اینترنت شبکه ای باز است، رسوخ گران می توانند از راه های گوناگون بدان راه یابند. در تجارت الکترونیکی که میان دو سازمان، یا خریدار و سازمان انجام می شود خطراتی بسیار، دو سوی بازرگانی را تهدید می کند.با به گارگیری کامپیوتر در کارهای بازرگانی سازمان ها، افزون بر شیوه های فیزیکی که در گذشتهبرای حفاظت از اطلاعات به کار می رفت نیاز به تامین امنیت اطلاعات به کمک ابزارهای خودکار نیز به میان آمد. هم گام با پیوند یافتن سیستم های کامپیوتری سازمان ها به کمک شبکه ها، امنیت اطلاعات یا حفاظت از داده ها در هنگام مخابره در شبکه های کامپیوتری نیز ابعاد تازه ای به خود گرفت.در بیشتر جهان، کاربرد تبادل الکترونیکی داده ها برای مبادله اسناد بازرگانی میان شرکت ها، همواره رو به گسترش است. از این دست می توان اسناد معاملات بازرگانی، اسناد پرداخت، مدارک حمل و نقل را نام برد.

در سازمان هایی که به امکانات مبادله الکترونیکی اطلاعات مجهز نیستند، کاربرد کامپیوتر در کارهای بازرگانی با نرم افزارهای مبادله الکترونیکی داده ها و رابط های ارتباطی آمیخته شده اند، تا راه حل کارآمدی برای کارهای بازرگانی ارایه شود. در تبدیل شیوه های سنتی مبتنی بر کاغذ، به شیوه های الکترونیکی تبادل اسناد، امنیت اهمیتی ویژه دارد باید بکوشیم تا مبادلات الکترونیکی اطلاعات به جایگزین سیستم های کاغذی می شود،

کلمات کلیدی:

تجارت الکترونیک

بانکدار الکترونیکی

پرداخت های الکترونیک

امنیت اطلاعات در تجارت الکترونیک

الگوریتم های رمزنگاری (crypto algorithms)

پیشینه تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیکی یک مفهوم جدید نیست و استفاده از فن آوریهای الکترونیکی و انجام امور بازرگانی به سالها قبل باز می گردد. از بستر اینترنت برای انجام تجارت الکترونیکی ، امتیازات ویژه ای را برای اینگونه امور ارمغان آورده است . یکی از مهمترین این امتیازات ، کاهش هزینه هاست که با رشد اینترنت کمتر نیز می گردد . ترکیب تجارت و الکترونیک در واقع از سال 1970 آغاز شد . در آن زمان شرکتهای بزرگی دست به تشکیل شبکه های کامپیوتری زدند تا اطلاعات تجاری را بین خود وتولید کنندگان دیگر مبادله کنند . این روش ، مبادله الکترونیکی داده ها نامیده شد . مبادله الکترونیکی داده روشی است برای تبادل اطلاعات تجاری متداول با قالبی مشخص از یک کامپیوتر به کامپیوتری دیگر .

قالب مشخص اطلاعات که باید توسط کامپیوتر های مبدأ و مقصد مورد توافق قرار گرفته باشد یکی از قالبهای متداولی است که دراین فن آوری مورد استفاده قرار می گیرند مانند انسی یا ایزو به واسطه مبادله الکترونیکی داده می توان درخواستهای خرید ، فروش ، فاکتورها و دیگر فرمهای کاغذی مورد استفاده در تجارت را به صورت الکترونیکی مبادله نمود . هزینه های پایین ذخیره و بازیابی اطلاعات ، دقت اطلاعات ، ارتباطات سریع تر و کاهش امور کاغذی از جمله امتیازاتی است که می توان برای مبادله الکترونیکی داده برشمرد . مبادله الکترونیکی داده نیز همچون سایر تکنولوژیها در ابتدا چندان مورد توجه قرار نگرفت . شرکتها استفاده از آن را پیچیده یافتند و نمی دانستند که چگونه آن را با سیستم فعلی خودشان ترکیب کنند . البته این رویه به سرعت تغییر کرد وتعداد شرکتهایی که از مبادله الکترونیکی داده استفاده کردند به سرعت پیشرفت کرد .

فهرست مطالب

مقدمه 3

فصل یکم- پیشینه تجارت الکترونیک 4

دلایل استفاده از اینترنت (شکل شماره 2-1 ) برای تجارت در کشورهای در حال توسعه : 11

فصل دوم- مفاهیم و تعاریف 15

2-1-تجارت الکترونیکی چیست؟ 15

2-2-انواع تجارت الکترونیکی 18

2-2-1- تجارت ‘شرکت با شرکت’ 18

توانمند کننده های تجارت مبتنی بر وب. 19

2-2-2- تجارت ‘شرکت با مشتری’ 20

2-2-3-تجارت ‘شرکت با دولت’ 22

2-2-4-تجارت ‘مشتری با مشتری’ 22

2-2-5:تجارت سیار 24

2-3- مزایا ومعایب تجارت الکترونیک 26

معایب تجارت الکترونیک 27

2-4- نیاز ها 28

2-5- مراحل راه اندازی یک تجارت الکترونیکی از نوع B2C 29

1- انتخاب و ثبت نام فروشگاه 29

2- طراحی و ساخت فروشگاه 30

3 – سفارش و خرید 31

4- پرداخت هزینه خرید 31

5- امنیت فروشگاه 31

6_ تحویل کالا به خریدار 34

8_ بازاریابی ، تبلیغ و جذب مشتری 35

1_8 تبلیغ توسط موتورهای جستجو 35

2_8 تبلیغ در فروشگاههای مشابه 36

3_8 تبلیغ در سایتهای پرمشتری 36

4_8 تبلیغ در روزنامه ها ووسایل ارتباط جمعی 36

9_ بررسی و تحلیل کارآیی فروشگاه 36

فصل سوم-زیر ساخت های لازم جهت تجارت الکترونیک(Infrastructure) 38

3-1 – سخت افزار های متداول در سایت های مهم e-commerce : 41

3-1-1- معماری بر اساس SMP (Symmetric Multi Processing) 42

3-1-2- معماری بر اساس MPP (MassivelyParallel Processing) 44

3-2- نرم افزار های پایه در زیر ساخت تجارت الکترونیک 45

3-2-2- زبان های برنامه نویسی 48

فصل چهارم-آشنایی با پرداخت های الکترونیک 50

4-1- سیر تکامل سیستم های پرداخت 50

4-2- چرا پرداخت الکترونیک؟ 51

4-2-1- فرسودگی اسکناس ها و هزینه سنگین تعویض آن ها 51

4-2-2- حجم اسکناس ها 51

4-2-3- جعل اسکناس ها 52

4-2-4- پیشرفت IT و امنیت آن 52

4-3- سیستم های پرداخت الکترونیک 53

4-4- نگاهی به زوایای مختلف پرداخت الکترونیک 56

4-4-1- بر خط و غیر بر خط بودن پرداخت ها 56

4-4-2- روش اعتباری در مقابل روش غیر اعتباری 57

4-4-3- پرداخت های خرد و پرداخت های درشت 57

4-5- سیستم های پرداخت خرد 58

4-5-1- میلی سنت(Millicent) 58

فصل پنجم- ابزار پرداخت الکترونیک 62

5-1-1 تاریخچه پیدایش و توسعه کارت های اعتباری 64

5-2-1- بررسی فرآیند پرداخت با کارت اعتباری 65

5-3- چک الکترونیک 71

5-4-کیف پول الکترونیک( E-Purse یا E-Wallet ) چیست؟ 73

فصل ششم-بانکدار الکترونیکی 75

6-1-عوامل اصلی در بانکداری الکترونیکی 76

6-2- تعاریف بانکداری الکترونیک 77

انتقال الکترونیکی منابع 77

6-3- تفاوت بین بانکداری الکترونیکی و بانکداری کاغذی 78

6-4- بانکداری الکترونیکی در جهان پیشرفته 79

راهکارهای منطقی در رابطه با بانکداری الکترونیکی 87

6-6- بانکداری الکترونیکی در ایران – از تئوری تا عمل 90

6-6-1- نفوذ بانکداری الکترونیکی در مبادلات پولی 93

6-6-2- آشنایی بانک های ایرانی با بانکداری الکترونیکی 95

6-6-3- آشنایی بانک های ایران با اتوماسیون بانکی 97

6-6-4- چشم انداز تغییرات و استفاده از تجارب 98

6-6-5- طرح جامع اتوماسیون 99

6-6-5-1- تاریخچه شکل گیری 99

6-6-5-3- معیار های عمده طرح جامع 100

فصل هفتم-اطلاعات محرمانه (Privacy ) 103

7-1- قانون حفاظت از اطلاعات شخصی 103

مشخصات سیستم ایمنی 107

7-4- ابزارهای ایمنی 109

7-5- انواع حملات دراینترنت 113

فصل هشتم- امنیت اطلاعات در تجارت الکترونیک 117

8-1- الگوریتم های متداول در رمزنگاری(crypto algorithms) 120

8-2- الگوریتم های Hash 123

8-3- امضاهای دیجیتال 123

8-4- نکاتی در خصوص توزیع کلید های symmetric در شبکه اینترنت 124

8-5- چگونگی فرآیند بکارگیری الگوریتم public key و محدودیتهای آن 124

8-6- گواهینامه 126

8-7- توصیه هایی جهت انتخاب رمز عبور 127

فصل نهم-حراجهای الکترونیکی 129

9-5-فروش online محصولات 136

فصل دهم- قرارداد الکترونیکی 139

10-1-تعریف قرارداد الکترونیکی 139

10-3- مذاکرات الکترونیکی(E_Negotiation ) 152

3 _ تبادل پیشنهادات و پیام ها 163

10-4-مدل تجارت الکترونیک 171

10-5-مدل فرآیند تجاری در تجارت الکترونیک 174

. فصل یازدهم-بررسی وضعیت تجارت الکترونیک در جهان 176

11-1- تجارت الکترونیک در کشورهای توسعه یافته 176

11-2- تجارت الکترونیک درکشورهای در حال توسعه 182

11-3- تجارت الکترونیک در ایران 184

راهکارهای پیشنهادی 190

11-4-تجارت الکترونیکی و نقش آن در توانمند سازی زنان 197

11-5- نقش دولت در توسعه تجارت الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه 198

11-5-1- فضای مناسب سیاسی و نقش آن در توسعه تجارت الکترونیکی 199

11-5-2- چگونگی استفاده دولت از تجارت الکترونیکی 200

11-6- نظام های قانونی موجود و میزان حمایت آنان از کسانی که وارد عرصه تجارت الکترونیکی شده اند 201

11-7- اهمیت مسایل سیاسی دیگر در ایجاد زیر ساخت تجارت الکترونیکی 202

11-8-چگونگی تاثیر دولت بر ارتقا و توسعه تجارت الکترونیکی در شرکتهای کوچک و متوسط 204

پیوست ها: 210

قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 210

کلیک برای دانلود این فایل

دریافت نسخه PDF

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آی تی با عنوان تجارت الکترونیک