برنامه کسب و کار(Business Plan)با تعاریف کلی از کسب و کار

دسته: مدیریت

بازدید: 6 بار

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 72 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 34


  • برنامه کسب و کار(Business Plan)با تعاریف کلی از کسب و کار
  • برنامه کسب و کار(Business Plan)با تعاریف کلی از کسب و کار
  • طرح کسب و کار
  • دلایل نوشتن طرح کسب و کار
  • قالب های ارائه طرح کسب و کار
  • برنامه کسب کار یک صفحه ای
  • کاربردهای این طرح به قرار ذیل می باشد
  • برنامه های اصلی طرح جهت پیاده سازی و توسعه شبکه
  • خلاصه مدیریتی
  • اندازه کسب و کار
  • پیش بینی حساب سود و زیان
  • تشریح کسب و کار
  • مبالغ حق العملکاری
  • تحلیل ب

برنامه کسب و کار ( Business Plan )با تعاریف کلی از کسب و کار

فهرست مطالب

طرح کسب و کار . 2

دلایل نوشتن طرح کسب و کار . 8

قالب های ارائه طرح کسب و کار . 10

برنامه کسب کار یک صفحه ای .. 11

کاربردهای این طرح به قرار ذیل می باشد: 12

برنامه های اصلی طرح جهت پیاده سازی و توسعه شبکه: 13

3 – خلاصه مدیریتی . 14

اندازه کسب و کار . 16

پیش بینی حساب سود و زیان . 18

4 – تشریح کسب و کار . 18

مبالغ حق العملکاری .. 20

5 – تحلیل بازار . 21

6 – ارزیابی خطرپذیری .. 24

7 – ساختار / برنامه سازمانی . 26

8 – برنامه اجرایی . 26

9 – برنامه ریزی مالی . 27

منابع: 28

طرح کسب و کار

( Business Plan )

تعریف : طرح کسب و کار سندی مکتوب است که جزئیات کسب و کار پیشنهادی را مشخص میکند. این سند باید ضمن تشریح موقعیت کنونی ، نیازها ، انتظارات و نتایج پیش بینی شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند.

طرح هم برای صاحب آن و هم برای حمایت کنندگان مالی آن، به دلایل زیر لازم است:

1- مهم آن است که مالک درباره هدف خود از کسب و کار و منابعی که برای آن نیاز دارد به دقت فکر کند. این موضوع در برآورد میزان سرمایه مورد نیاز، به وی کمک خواهد کرد.

2- بعید به نظر میرسد که مالک کسب و کار، برای راه اندازی آن سرمایه کافی داشته باشد. حمایت کنندگان مالی-بانکها یا سرمایه گذاران ریسکی-باید متقاعد شوند که سرمایه گذاری در کسب و کار جدید، منطقی و درست است.

3- فرض بر این است که اگر کسب و کار ایده خوبی نداشته باشد، هم برای صاحب آن و هم برای حمایت کنندگان مالی آن، باید این موضوع را در مرحله برنامه ریزی و قبل از هدر رفتن مقدار زیادی از زمان و هزینه، شناسایی کنند.

1- اهداف کلی

2- مشخصات مجری طرح و همکاران

3- تعریف و توصیف کسب و کار

4- تحلیل استراتژی بازار

5- تحلیل مالی

6- خلاصه

به علاوه یک طرح کسب و کار باید به سئوالات کلیدی زیر پاسخ گوید:

چه چیزی؟

چرا؟

چگونه؟

چه کسی؟

چه زمانی؟

چقدر؟

علاوه بر سئوالات کلیدی فوق می توان با استفاده از سئوالات ریز شده به نکات اساسی که باید در طرح کسب و کار منعکس شود اشاره نمود:

چه چیزی؟

هدف سازمان شما چیست؟

خدمات، محصولات یا فرآیندهای منحصر به فرد شما جیست؟

اهداف این خدمات، محصولات و فرآیندها چیست؟

چه چیزی را می خواهید به صورت متمایز انجام دهید؟

چرا؟

چرا سازمان شما متفاوت است؟

چرا سازمان شما موفق می شود؟

چرا سازمان شما می تواند بر موانعی مانند رقبا، قیمت بالا یا بازار کوچک فائق آید؟

چرا باید سرمایه گذاران به شما اعتنا کنند؟

چرا باید شرکایی با شما همراه شوند؟

چگونه؟

چگونه شما به اهدافتان دست می یابید؟

چگونه سازمان شما فن آوری، نیروی انسانی یا سرمایه های هوشمند خود را گسترش می دهد؟

چگونه به سودآوری می رسد؟

چگونه مشتریان خود می یابید و از رقبا پیشی می گیرید؟

چه زمانی؟

چه زمانی به اهدافتان می رسید؟

چه زمانی محصولتان بازرسی می شود؟

چه زمانی محصول آماده فروش و ارایه می شود؟

چه زمانی شروع به سود دادن می کنید؟

چه زمانی سازمان خود را گسترش داده و به فکر محصول جدید می افتید؟

چه زمانی سازمان شما یک سازمان سودده می شود؟

چه کسی؟

مدیر سازمان شما کیست؟

از نظر شما افراد کلیدی برای بقا و موفقیت چه کسانی هستند؟

رقبای شما جه کسانی هستند؟

سرمایه گذاران یا شرکای شما کیستند؟

مشتریان شما چه کسانی هستند؟

چقدر ؟

چقدر سود تولید می کنید (در بازه های مختلف)؟

هزینه رسیدن به نقطه سر به سر چقدر است؟

سرمایه اولیه چه قدر است؟

هزینه های گسترش و توسعه چقدر است؟

چقدر حاضرید به سرمایه گذارانتان امتیاز بدهید؟

آماده سازی یک طرح کسب و کار مستلزم داشتن آگاهی کافی در مورد بسیاری حیطه های کسب و کار است. مدیریت منابع انسانی، علم مالی، مدیریت دارایی های معنوی، مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت عملیات، و بازاریابی مهمترین آنها هستند. می توان طرح کسب و کار را به صورت مجموعه ای از زیربخش ها دانست که هریک، بخشی از موضوعات فوق را پوشش می دهد.

طرح کسب و کار نشان دهنده چیست؟

آماده کردن یک طرح کسب و کار نتیجه نهایی روند طرح ریزی نیست ، بلکه تحقق طرح ، هدف نهایی است. با این وجود نوشتن طرح یک مرحله میانی مهم است. طرح نشان می دهد که بمنظور یک کسب و کار محرز ، بررسیهای دقیق در ایجاد کسب و کار انجام شده است و برای راه اندازی آن کارآفرین، وظیفه اش را انجام داده است.

هدف طرح

وجود یک طرح کسب و کار رسمی، صرفنظر از اندازه کسب و کار آن ، به همان اندازه که برای راه اندازی مهم است برای یک کسب و کار برقرار ( محرز ) نیز مهم است.

این طرح چهار عمل اصلی را بصورت زیر انجام می دهد:

1- به مدیر یا کارآفرین کمک می کند که جوانب و پیشرفت پروژه یا کسب و کارش را مشخص ، متمرکز و بررسی کنند.

2- یک چهارچوب منطقی و حساب شده ایجاد می کند تا در آن یک حرفه بتواند توسعه یابد و تدابیر مربوط به آن حرفه را در چند سال آینده دنبال می کند.

3- بعنوان ماخذ و مبنایی برای مذاکره با اشخاص ثالث مانند سهامداران ، دفاتر نمایندگی ، بانکها ، سرمایه گذاران و … بکار می رود.

4- معیاری را برای سنجش وضعیت واقعی کسب و کار در برابرآنچه که باید باشد، ارائه می دهد.

همانطور که دو شغل مثل هم وجود ندارد و بنابراین طرحهای کسب و کار مانند هم نیز وجود ندارد. از آنجائیکه ، برخی موضوعات در طرح به یک طیفی از کسب و کارها مرتبط هستند بنابراین این امر مهم است که مفاد و مندرجات طرح ها با امور فردی متناسب باشد. با این حال ، بیشتر طرح ها از یک ساختار آزموده شده و نظر عمومی بر روی ( در مورد ) آماده سازی طرحی ک بطور وسیعی قابل اجراست متابعت می کنند.

طرح کسب و کار می بایست نگرشی واقع بین از پیش بینی ها ومقاصد بلندمدت داشته باشد. این دید و نگرش چهارچوبی را به وجود می آورد که طرح باید در آن فعالیت کند و نهایتا’ یا موفق می شود یا شکست می خورد. برای مدیران و یا کارآفرینانی که به دنبال حمایت خارجی هستند ، آماده کردن یک طرح جامع ، موقیت را در افزایش بودجه ها یا تجهیز پشتیبان ضمانت نخواهد کرد. عدم وجود یک طرح منطقی ، یقینا شکست را حتمی خواهد کرد.

اهمیت پروسه

ایجاد یک طرح کسب و کار رضایت بخش امری پردردسر ، اما ضروری است ، روند برنامه ریزی ، مدیران یا کارآفرینان را وادار می کند که کاملا دریابند آنچه را که می خواهند بدست بیاورند و اینکه چطور و کی آنرا انجام دهند. حتی اگر هیچ حمایت خارجی هم نیاز نباشد ، طرح کسب و کار می تواند برای دوری گزیدن از اشتباهات یا تشخیص فرصتهای پنهانی نقش حیاتی را بازی کند.

برای عده بسیار زیادی از کارآفرینان و طراحان ، روند طرح ریزی ( فکر ، مذاکره ، تحقیق ، تجزیه و تحلیل ) به اندازه طرح نهایی و یا حتی بیشتر از آن مفید است.

بنابراین حتی اگر به یک طرح رسمی نیاز ندارید ، درباره روند طرح ریزی بطور دقیقی فکر کند. این کار می تواند سود زیادی برای طرح کسب و کار شما داشته باشد.

هفته های بسیار زیاد کار سخت و پیش نویسهای متعدد را از زمان بروز طرح تا گرفتن حق کار پیش بینی کنید. یک طرح مکتوب واضح با بسته بندی جذاب سبب خواهد شد تا حامیان ، سرمایه گذاران و … آسانتر به آن گرایش پیدا کنند . یک طرح کسب و کار کاملا آماده نشان خواهد داد که مدیران یا کارآفرینان، کار را می شناسند و آنها را برای پیشرفت طرح بر حسب فرآوریها ، مدیریت ، سرمایه ها و مهمتر از همه بازارهای اقتصادی و رقابت اندیشیده اند.

دلایل نوشتن طرح کسب و کار

اساساً طرح کسب و کار نوشته می شود تا بتواند در وهله اول راهنمای سازمان در فعالیت خود برای رسیدن به اهدافش باشد. علاوه بر این، کاربرد مهم و اصلی طرح کسب و کار هنگامی است که سازمان نیاز دارد فرد یا سازمانی برای انجام کاری قانع نماید. اگرچه معمولاً طرح کسب و کار برای تأمین سرمایه استفاده می شود ولی در مواقع دیگر نظیر فروش کسب و کار و ادغام دو شرکت ( Merger & Aquisition ) و قرارداد مشارکت در پروژه ها ( Joint Venture ) نیز به کار می رود.

1) اخذ وام: برای گرفتن وام چه به صورت انتشار اوراق مشارکت یا اوراق قرضه و چه به صورت دریافت پول از بانک لازم است که شرکت طرح کسب و کار خود را ارائه دهد. در صورت انتشار اوراق قرضه نیز بانک یا مؤسسه منتشرکننده بر اساس طرح کسب و کار شرکت، ارزیابی مالی اعتباری ( Financial Credit Rating ) به عمل می آورد و بر این مبنا نسبت به تعیین نرخ بهره و انتشار اوراق اقدام می کند.

2) جذب سرمایه گذار: یکی از مهم ترین کاربردهای طرح کسب و کار، به ویژه در مورد کارآفرینانی که در مرحله راه اندازی کسب و کارشان قرار دارند، جذب سرمایه اولیه از طریق سرمایه گذاران مخاطره پذیر ( Venture Capitalist ) است. این سرمایه گذاران در ازای شریک شدن در یک کسب و کار بخشی یا تمام سرمایه اولیه راه اندازی یا در برخی موارد طرح های توسعه یک شرکت را تأمین می نمایند.

3) شرکت در مسابقات طرح کسب و کار: شرکت در مسابقات طرح کسب و کار ( Business Plan Competition ) یکی دیگر از انگیزه های نوشتن طرح است. چنین مسابقاتی که در سطح دانشگاهی و ملی کشورهای مختلف دنیا برگزار می شوند، هدف توسعه کارآفرینی را دنبال می کنند. افراد جوان به ویژه دانشجویان طرح تبدیل ایده های خود را به کسب و کارهای انتفاعی و غیرانتفاعی می نویسند و با شرکت در مسابقات از جوایز و کمک هایی برای راه اندازی کسب و کار خود بهره مندمی شوند.

4) حضور در مراکز رشد و پارک های فن آوری: چند سالی است که مراکز رشد و پارک های فن آوری در کشور راه اندازی شده اند. این مراکز امکان برخورداری شرکت های مستقر از امکاناتی نظیر دفتر کار، خدمات مشاوره، امکانات اداری، و برخی تسهیلات مالی را فراهم می آورند. متقاضیان حضور در مراکز و پارک ها باید پیش از هر چیز طرح کسب و کار خود را آماده نمایند و بتوانند توجیه پذیر و فن آورانه بودن کسب و کار خود را نشان دهند.

5) ورود به بورس: شرکت هایی که قصد عرضه سهام خود را به عموم دارند، لازم است جزئیات کاملی از وضع موجود شرکت، برنامه های آینده، و پیش بینی های خود از آینده شرکت را به سازمان بورس و نیز خریداران اطلاع دهند. طرح کسب و کار این شرکت ها باید از بخش مالی منسجم و کاملاً دقیقی شامل تحلیل های مالی ( Financial Analysis ) به ویژه ارزش گذاری ( Valuation ) سهام باشند.

6) مذاکره و دریافت امتیازات تجاری: به دلایل مختلفی ممکن است دو شرکت با یکدیگر وارد مذاکره شوند. ممکن است شرکتی قصد داشته باشد نمایندگی یک شرکت دیگر را اخذ نماید، یا آن که به صورت مشترک با شرکتی وارد مناقصه شود، یا تحت لیسانس شرکتی به تولید بپردازد. در همه این موارد لازم است که شرکت پیشنهاددهنده پیش از شروع مذاکره یا حین آن طرح کسب و کار خود را ارائه دهد. طبیعتاً در چنین طرح هایی عمده تمرکز بر وضع موجود شرکت و قابلیت ها و پتانسیل های موجود آن است.

قالب های ارائه طرح کسب و کار

قالبی که یک طرح کسب و کار ارائه می شود نیز وابسته به شرایط ارائه است. داشتن 3 تا 4 شکل مختلف از یک طرح کسب و کار به ویژه در شرکت های نوپا غیرعادی نیست.

1- Elevator Pitch : یک ارائه مختصر 3 دقیقه ای از خلاصه مدیریتی طرح کسب و کار که اغلب به عنوان یک تیزر تبلیغاتی برای جلب توجه و نظر سرمایه گذاران، مشتریان یا شرکای استراتژیک بااقوه به کار می رود.

2- ارائه شفاهی طرح: یک ارائه جذاب با استفاده از ابزارهای بصری (اسلاید، نرم افزارهای گرافیکی و…) که محرک بحث و تبادل نظر می شود و مخاطب طرح را ترغیب به خواندن مکتوب طرح می نماید. محتوای جلسه ارائه شفاهی عمدتاً حول خلاصه مدیریتی طرح متمرکز است و تعدادی نمودارهای کلیدی که روند شاخص های مالی را نشان می دهند و مقایسه هایی که می توانند بر تصمیم گیری ها اثرگذار باشند. علاوه بر این، در صورتی که محصول جدیدی ابداع شده باشد ارائه دموی محصول نیز می تواند بخشی از برنامه باشد.

3- مستندی که در اختیار ذینفعان خارج سازمان قرار می گیرد، که دارای جزئیات کافی است؛ با ادبیات مناسبی نوشته، و در قالب زیبایی آماده شده است.

4- طرح عملیاتی درون سازمانی: یک برنامه کاملاً دقیق و دربرگیرنده آن دسته از جزئیات برنامه ریزی است که به کار ذینفع برون سازمانی نمی آید ولی مدیریت برای عملیاتی ساختن برنامه به آن نیاز دارد. سبک نوشتاری این طرح غیررسمی تر است و صراحت بیشتری در مقایسه با طرح های برون سازمانی دارد.

برنامه کسب کار یک صفحه ای

( One Page Business Plan ):

ایجاد یک شبکه گسترده در سطح آژانس ها و سازمانهای کاریابی و اینترنت جهت ثبت فرصتهای شغلی، نیروهای آماده به کار، معرفی فرصت های شغلی به جستجوگران کار و معرفی نیروهای موردنظر به کارفرمایان چشم انداز این شبکه می باشد رسالت این شبکه پوشش گسترده فرصتهای شغلی و نیروهای آماده کار و حذف نارسایی های اطلاع رسانی گسترده به کارجویان و کارفرمایان و ایجاد بازار پویا و مناسب وکسب درآمد بیشتر جهت فعالان کاریابی در سطح جامعه می باشد.

کاربردهای این طرح به قرار ذیل می باشد:

1) امکان استفاده فرصتهای شغلی و نیروهای آماده به کار آژانس های کاریابی از خدمات همدیگر.

2) امکان معرفی نیروی آماده به کار ثبت شده در آژانس کاریابی A توسط آژانس کاریابی B همچنین فرصتهای شغلی همدیگر.

3) امکان جستجوی فرصتهای شغلی و نیروهای آماده به کار توسط پایگاه اینترنت و معرفی جستجوگر به آژانس کاریابی مربوطه یا آژانس های طرف قرارداد .

4) استفاده بهینه و حداکثر استفاده از اطلاعات موجود فرصتها و نیروهای ثبت شده در تمام آژانس های کاریابی

هدف)ایجاد یک پایگاه داده که توسط client ها و پایگاههای اینترنتی استفاده می گردد.

آژانس کاریابی A نرم افزار کاربردی

ثبت و جستجو

پایگاه داده محتوی

فرصتهای شغلی و نیروهای آماده به کار می باشد

در پایان سال باید به چه نقاطی از اجرای پروژه رسید؟

الف) ایجاد یک بانک اطلاعاتی با plat form ، SQL یا oracle بر روی یک سرور win .

ب) ایجاد یک نرم افزار با plat form ، windows ، با استفاده از یکی از زبانهای برنامه نویسی مانند Delphi یا VB

ج) ایجاد حداقل یک پایگاه اینترنتی جهت جستجو یا وارد کردن اطلاعات در پایگاه اطلاع رسانی

ه) ایجاد یک بستر شبکه ای ورودی اینترنت جهت تبادل اطلاعات فیمابین اجزای شبکه

د) ایجاد یک نرم افزار مدیریتی بصورت HTML جهت ایجاد دسترسی آژانس های کاریابی و مدیریت بر پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خود شبکه و امکان اضافه نمودن سایر پایگاههای اینترنتی جهت ارایه خدمت و امکان affiliation بر روی آنها.

اهداف قابل رسیدگی که قابل اندازه گیری هستند؟

این پروژه در پایان 12 ماه نرم افزار موردنظر، پایگاه اینترنتی، نرم افزار مدیریتی و پایگاه داده بطور کامل پیاده سازی شبکه گشته و در 2 ماه پایانی بازاریابی شبکه انجام می پذیرد در دوره بازاریابی هدف رسیدن به عضویت حداقل 50 آژانس کاریابی یا تعریف حداقل 5000 فرصت شغلی و مشخصات کارجو در حال ارایه خدمت بوده و پایگاه اینترنتی آن دارای 1000 عضو رایگان و 100 عضو رسمی باشد.

راهبرد اصلی طرح توسعه شبکه و افزایش تعداد اعضای اصلی (آژانس های کاریابی) می باشد در این میدان با عرضه نرم افزار آژانس کاریابی بصورت رایگان بطوریکه بصورت offline نیز ارایه خدمت می نماید اولین قدمهای بازاریابی را برداشته تا علاقه کاربران را جهت استفاده از شبکه افزایش دهد.

برنامه های اصلی طرح جهت پیاده سازی و توسعه شبکه:

1) شناخت کامل خدمت، تحلیل و پیاده سازی

2) ارایه نرم افزار آژانس های کاریابی (ارایه بصورت pilot )

3) پیاده سازی پایگاه اینترنتی و مدیریت سایر پایگاهها

4) معرفی پایگاه اینترنتی در سطح جامعه اطلاعاتی و معرفی به سایر پایگاهها جهت affiliate

ارایه خدمات فوق توسط مجری با هزینه مجری و شرکا و با کمک استفاده از تسهیلات و در طرحی موفق در e-services ارایه خواهد شد

3 – خلاصه مدیریتی

( Executive Summery )

ایجاد یک شبکه گسترده در سطح آژانس ها و سازمانهای کاریابی و اینترنت جهت ثبت فرصتهای شغلی، نیروهای آماده به کار، معرفی فرصت های شغلی به جستجوگران کار و معرفی نیروهای موردنظر به کارفرمایان چشم انداز این شبکه می باشد رسالت این شبکه پوشش گسترده فرصتهای شغلی و نیروهای آماده کار و حذف نارسایی های اطلاع رسانی گسترده به کارجویان و کارفرمایان و ایجاد بازار پویا و مناسب وکسب درآمد بیشتر جهت فعالان کاریابی در سطح جامع می باشد.

کاربردهای این طرح به قرار ذیل می باشد:

امکان استفاده اطلاعات آژانسهاس کاریابی از همدیگر، امکان جستجو آژانسهای کاریابی در وبگاه اینترنتی،

هدف)ایجاد یک پایگاه داده که توسط client ها و پایگاههای اینترنتی استفاده می گردد.

آژانس کاریابی A نرم افزار کاربردی

ثبت و جستجو

پایگاه داده محتوی

فرصتهای شغلی و نیروهای آماده به کار می باشد

در پایان سال باید به این نقاط از اجرای پروژه رسیده باشیم.

ایجاد یک بانک اطلاعاتی، نرم افزار ویژه آژانسهای کاریابی، یک پایگاه اینترنتی، نرم افزار مدیریتی، امکان ارایه خدمت به سایر وبگاهها بصورت affiliation .

اهداف قابل رسیدگی که قابل اندازه گیری هستند؟

این پروژه در پایان 12 ماه، نرم افزار موردنظر، پایگاه اینترنتی، نرم افزار مدیریتی و پایگاه داده بطور کامل پیاده سازی شبکه گشته و در 2 ماه پایانی بازاریابی شبکه انجام می پذیرد و در دوره بازاریابی هدف رسیدن به عضویت حداقل 50 آژانس کاریابی یا تعریف حداقل 5000 فرصت شغلی و مشخصات کارجو در حال ارایه خدمت بوده و پایگاه اینترنتی آن دارای 1000 عضو رایگان و 100 عضو رسمی باشد.

در این ایده سعی گردیده است با پوشش دادن فنّاوری اطلاعات فیمابین آژانس های کاریابی فرصت ها و امکانات همدیگر را سهیم نموده تا حداکثر بهره وری را از امکانات همدیگر داشته باشند. این نوآوری از تمام توان و فرصتهای دفاتر کاریابی استفاده کرده تا باعث افزایش کسب و کار آنها شود در گذشته پایگاههای اینترنتی زیاد جهت جستجوی شغل بوجود آمده اند اما بدلیل اینکه تولید درآمد را برای صاحبان آن نداشته از رونق زیادی برخوردار نیستند و معمولاً در بین کاربران رشد نداشته است همچنین کارجویان و کارفرمایانی که دسترسی به اینترنت نداشته اند نیز از این فهرست خارج می باشند. نرم افزار دارای دو نوع خدمت می باشد.

1) نسخه طلایی که هر دو خدمت online و offline را ارایه می نماید و بفروش می رسد

2) نسخه نقره ای که فقط خدمت online را ارایه می نماید و رایگان عرضه می شود.

روند جابجایی اطلاعات در شبکه:

کارجو و کارفرما جهت دسترسی به کار موردنظر به آژانس کاریابی A مراجعه می نماید و اطلاعات موردنظر در نرم افزار آژانس ثبت می گردد در صورت موجود بودن انتظار درخواست کننده معرفی های لازم صورت می گیرد در غیر اینصورت نرم افزار درخواست موردنظر را در شبکه جستجو می نماید در صورت موجود بودن خواسته در شبکه طبق قرارداد فیمابین آژانس های کاریابی باهمدیگر درخواست موردنظر معرفی می گردد سپس آژانس های طرف در شبکه با تناسب و ضریب قبلی (جهت حق الزحمه همدیگر) بستانکار و بدهکار می گردند. در غیراینصورت اطلاعات در شبکه ثبت می گردد تا در صورت جستجوی اولین درخواست با شرایط موردنظر توسط خود آژانس یا آژانس کاریابی همکار طبق روند گذشته اقدام می گردد نوع کسب و کار این خدمت بصورت B2B می باشد اما جهت حذف زمان و انرژی کارجویان و کارفرمایان امکان جستجو در پایگاه اطلاعات بصورت اینترنتی نیز فراهم گردیده است و پس از یافتن خواسته موردنظر معرفی لازم به آژانس های طرف قرارداد شبکه انجام می پذیرد البته نوعی از تجارت B2C نیز در پایگاه اطلاع رسانی نیز گنجانده شده است بدین صورت که کارفرمایان و کارجویانی که مستقیماً پایگاه اینترنتی خواسته خود را ثبت نموده اند در صورت درخواست کارفرما یا کارجو از طریق پایگاه اینترنتی هزینه ای را بطور مستقیم جهت دریافت اطلاعات از طریق اینترنت پرداخت می نمایند. و در صورتیکه آژانس کاریابی کارجو یا فرصت شغلی موردنظر را توسط پایگاه اینترنتی دریافت نمایند هزینه ای را به پایگاه اینترنتی (شبکه) پرداخت می نماید نحوه کسب درآمد شبکه بجز موردی که در بالا ثبت شد به ازاء هر تراکنش انجام شده توسط شبکه حق العملکاری خود را از آژانس های طرف قرارداد خواهند گرفت.

اندازه کسب و کار

در سال حدود 700 هزار نفر در سامانه تراکنش خواهند داشت.

اما ارایه خدمت به این شیوه در کشور اجرا نگردیده است این شیوه فعلاً در کشور دارای رقیب نمی باشد اما ارایه خدمت بصورت اینترنتی قبلاً وجود داشته و چنین پایگاه اینترنتی در حال ارایه خدمت می باشد اما همانطور که در گذشته ذکر شد بدلیل عدم وجود بستر e-payment در کشور پایگاه های اینترنتی جز استفاده از تبلیغات محلی درآمد ندارند لذا نبود توجیه اقتصادی مانع رشد یک خدمت می گردد لذا رقبای قبلی بدلیل اینکه توجه اقتصادی از ارایه خدمتشان وجود ندارد از قدرت پایینی برخوردار می باشند البته استفاده از یک پایگاه داده متمرکز در سامانه دولتی وجود دارد اما استفاده از این خدمت فقط مخصوص خود سازمان می باشد و فعلاً فراگیر نشده است اما قدرت معرفی سریع کارجو و کارفرما را نداشته و معمولاً کاربرگ هایی از تکمیل و ورود در پایگاه داده پس از گذشت یکسال به طرفین معرفی می گردند که این کندی در معرفی کارفرما و کارجو به همدیگر مانع از استفاده فراگیر خواهد شد.

این بازار به دو بخش عمده تقسیم می گردد.

1) استفاده آژانسهای کاریابی از شبکه

2) کاربرانی که از طریق پایگاههای اینترنتی از شبکه استفاده می نمایند.

این خدمت توانایی پوشش تمام کارجویان و کارفرمایان سطح کشور را دارد همچنین شرکتهایی که نمایندگی کاریابی بین المللی را دارند جهت جذب نیروهای فعال ایرانی یا معرفی کارجویان خارجی را دارند.

چگونگی کسب درآمد جهت مجری؟

1) از محل فروش نرم افزار

2) از محل حق العملکاری ارایه خدمت

آژانسهای کاریابی در ازای معرفی کارجو، کارفرما از طرفین مبلغی را بعنوان حق العملکاری دریافت می نماید اما در صورتی که کارجو یا کارفرما را از طریق شبکه شناخته شود باید مبلغی را بعنوان حق العملکاری به شبکه پرداخت نماید.

مبالغ حق العملکاری

الف) در حقیقت آژانسها به ازاء هر جستجویی که منجر به تراکنش گردد مبلغ 5000 ریال به شبکه بدهکار خواهد شد ( per transaction )

ب) در صورتی که آژانس در پایگاه جستجو نماید منجر به نتیجه گردد و این اطلاعات بدست آمده از طریق پایگاههای اینترنتی در Data base ثبت شده باشد آژانس مبلغ 20000 ریال به شبکه بدهکار خواهد شد شایان ذکر است اگر اطلاعات ثبت شده از طریق سایر پایگاههای اینترنتی یا وبگاه هایی که خدمت affiliation را ارائه می نمایند ثبت شده باشد %25 مبلغ 20000 ریال متعلق به آنها خواهد شد.

ج) کارفرما یا کارجویی پس از ثبت نام در پایگاه می تواند با پرداخت مبلغ 20000 ریال به ازاء هر رکورد از اطلاعات در پایگاه اطلاعات جستجو نموده و پس از ارسال پیامهایی فیمابین طرفین و انتخاب آنها با کسر مبلغ از محل اعتبار نشانی و تلفن یکدیگر را در اختیار همدیگر قرار دهد.

ارزیابی خطرپذیری ( Risk Evaluation )

اجرای این پروژه دارای خطرپذیری های ذیل می باشد.

الف) دخالت مستقیم دولت

ب) عدم گواهینامه های امنیت و تائید هویت

ج) کمبود نقدینگی

شکل مالکیت (نوع طرح، نحوه و میزان سرمایه گذاری شرکاء)

اجرا خصوصی که مبلغ 200 میلیون ریال از محل سر مایه گذاری شخصی و شرکا جدید و مبلغ 400 میلیون ریال از محل اعتبارات دولتی تامین می گردد.

فرآیند تولید محصول / ارائه خدمات

پس از تشکیل تیم کاری و مدیریتی، تیم فنی با شناخت کامل خدمت و با استفاده از مشاوره با کارشناس های مربوطه ساختار اصلی کار را تحلیل اولیه می نمایند و اولین قدم مستندسازی کامل شبکه براساس فنّاوری RUP خواهد بود پس از شناخت کامل شبکه و تحلیل آن پیاده سازی نرم افزار توسط برنامه نویسان شروع خواهد شد و پس از 10 ماه نسخه اولیه نرم افزار، پایگاه اینترنتی، پایگاه مدیرتی و بانک اطلاعاتی آماده ارایه می باشد که بازاریابی آن در 2 ماه بطول خواهد انجامید و اولین مشتریان از شبکه بهره خواهند برد

پیش بینی حساب سود و زیان

پیش بینی می گردد 700 هزار تراکنش در سال توسط شبکه انجام پذیرد که در صورتی که %60 آن از طریق آژانسها و %20 توسط اینترنت و %20 معرفی از طریق اینترنت انجام پذیرد تخمین حجم کل مبلغ درآمد اولیه بازار 7 میلیارد ریال خواهد شد و سهم طرح از کل بازار %50 خواهد بود.

4 – تشریح کسب و کار

[...من قصد دانلود دارم...]

دریافت نسخه PDF

برنامه کسب و کار(Business Plan)با تعاریف کلی از کسب و کار