انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران

دسته: مدیریت

بازدید: 4 بار

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 192 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 239


  • انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران
  • دانلود
  • پروژه

انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران

فهرست مطالب

عنوان صفحه

پیشگفتار

فصل اول : تجارت الکترونیکی

11 مقدمه

21 مفهوم تجارت الکترونیکی

31 تاریخچه تجارت الکترونیکی

41 مزایای ایجاد تجارت الکترونیکی

51 معایب تجارت الکترونیکی

61 مراحل تجارت الکترونیکی

71 مدلهای تجارت الکترونیکی

81 عواملی که باعث شتاب تجارت الکترونیکی شده اند

91 تجارب کشورها در خصوص تجارت الکترونیکی

101 اثرات تجارت الکترونیکی بر کشورهای در حال توسعه

111 محدودیت های رشد تجارت الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه

121 عوامل مؤثر در گسترش تجارت الکترونیکی

131 جایگاه تجارت الکترونیکی در ایران

فصل دوم : انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی

12 مقدمه

22 پول و نقش آن در تجارت

122 نقش های اساسی پول

222 ویژگیهای مطلوب پول

322 انواع تقسیم بندی پول

32 چگونگی پیدایش نظام بانکداری در جهان و سیر تکاملی آن

132 تاریخچه و چگونگی پیدایش بانکداری

232 تاریخچه پیدایش بانکداری الکترونیکی

332 مقایسه بانکداری سنتی و بانکداری الکترونیکی

42 انتقال الکترونیکی وجوه

142 مقدمه

242 مفهوم انتقال الکترونیکی وجوه (EFT)

342 اهمیت و جایگاه EFT

442 مزایای بکارگیری انتقال الکترونیکی وجوه

542 نحوه عملکرد انتقال الکترونیکی وجوه

642 انواع سیستم های انتقال الکترونیکی وجوه

742 معماری سیستم های پرداخت الکترونیکی

52 سوئیفت (SWIFT)

152 مقدمه

252 تعریف سوئیفت

352 تاریخچه سوئیفت

452 مزایای سوئیفت

552 کاربرد سوئیفت

652 مکانیزم عمل سوئیفت

62 کارت های بانکی

162 مفهوم کارت های بانکی

262 تاریخچه کارتهای بانکی

362 مزایای کارتهای بانکی

462 انواع کارتهای بانکی

562 مکانیزم عمل کارتهای بانکی

662 الزامات و تجهیزات سیستم مدیریت کارت

762 مسائل و مشکلات کارتها

72 پول الکترونیکی

172 مقدمه

272 تعریف پول الکترونیکی

372 اهمیت و مزایای پول الکترونیکی

472 انواع پول الکترونیکی

572 معایب و پیامدهای منفی پول الکترونیکی

82 پرداخت الکترونیکی صورت حسابها

182 مقدمه

282 تعریف پرداخت الکترونیکی صورت حسابها

382 اهمیت پرداخت الکترونیکی صورت حسابها

482 فرآیند پرداخت الکترونیکی صورت حسابها

582 مزایای پرداخت الکترونیکی صورت حسابها

92 امنیت در سیستم های الکترونیکی انتقال وجوه

192 مقدمه

292 مفهوم امنیت

392 مسائل مربوط به امنیت

492 فناوری های امنیت اطلاعات

فصل سوم : انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی و موانع گسترش آن در ایران

13 مقدمه

23 بانکداری الکترونیکی در ایران

33 مشکلات و موانع گسترش انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران

133 مشکلات مربوط به زیرساخت های اساسی

233 کمبود سرمایه های انسانی مناسب برای انتقال الکترونیکی وجوه در ایران

333 موانع قانونی کاربرد انتقال الکترونیکی وجوه در ایران

433 موانع اقتصادی گسترش و توسعه انتقال الکترونیکی وجوه در ایران

533 موانع فرهنگی اجتماعی گسترش و توسعه انتقال الکترونیکی وجوه در ایران

633 موانع سیاسی گسترش و توسعه انتقال الکترونیکی وجوه در ایران

733 موانع مربوط به مقاومت کارکنان و مدیران بانکها در مقابل تغییر حرکت از بانکداری سنتی به بانکداری الکترونیکی

833 مشکلات مربوط به نظام مدیریتی حاکم بر بانکهای کشور

933 سنتی بودن سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی سازمانها و مؤسسات دولتی و بخش خصوصی در ایران

1033 دولتی بودن بانکهای کشور و وضعیت غیررقابتی بودن آنها

1133 مشکلات امنیتی

1233 اثرات ناشی از تحریم اقتصادی آمریکا

فصل چهارم : راههای گسترش و توسعه بانکداری الکترونیکی در ایران

14 مقدمه

24 برنامه راهبردی تحول در نظام بانکداری جمهوری اسلامی ایران

34 نقش وظایف بانک مرکزی در برنامه تحول در نظام بانکداری جمهوری اسلامی

44 شیوه ایجاد تحول در یک بانک

ضمیمه: تعریف واژه های کلیدی

11 مقدمه

با توجه به پیشرفت های فناوری روزمره و شتابان, جوامع به جوامعی مبتنی بر دانش و آگاهی تبدیل شده اند. توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به مؤسسات و سازمانها این امکان را می دهد که فعالیت های تجاری و مبادلات خود را با سرعت و انعطاف پذیری انجام دهند.

در قرن بیست و یکم فناوری اطلاعاتی و ارتباطی با سرعت بیشتر پیشرفت و توسعه خواهد کرد. پیشرفت های به وجود آمده در فناوری اطلاعات و ارتباطات در اواخر قرن بیستم باعث شکل گیری تجارت الکترونیکی شده است. تجارت الکترونیکی انقلابی عظیم در شیوه تجارت و کسب و کار به وجود آورده است.

تجارت الکترونیکی و به تعبیر وسیع تر کسب و کار الکترونیکی شیوه و نحوه زندگی کردن انسانها را نیز متحول می سازد. کشورهای پیشرفته چندین سال است که تجارت الکترونیکی را آغاز کرده اند و کم کم مسائل و مشکلات آن را تجربه کرده اند بنابراین تا حدودی بسترهای فناوری, قانونی و سرمایه های انسانی و مادی لازم برای توسعه و گسترش آن را فراهم ساخته اند و در آستانه تحول اساسی و کامل در شیوه کسب و کار و زندگی هستند, که در آن به میزان وسیع از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده خواهد شد.

علاوه بر کشورهای پیشرفته, کشورهای در حال توسعه نیز به منظور ایجاد زیرساخت ها و بسترهای لازم برای تجارت الکترونیکی, در حال برنامه ریزی و تلاش هستند. در کشور ما هم تلاش های پراکنده ای صورت گرفته است, ولی این تلاشها تاکنون اثربخش نبوده است زیرا از یک طرف از انسجام و یکپارچگی لازم برخوردار نمی باشد و از طرف دیگر فاقد سرعت مناسب هستند.

از آنجا که هدف غایی کتاب حاضر بسترسازی برای گسترش تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی در ایران می باشد در این فصل در خصوص تجارت الکترونیکی بحث و بررسی به عمل می آید. هدف از ارائه این فصل آشنایی با ابعاد و زیرساخت های تجارت الکترونیکی و تبیین نقش و جایگاه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در آن می باشد.

21 مفهوم تجارت الکترونیکی

رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهه پایانی قرن بیستم و شروع قرن بیست و یکم و افق های جدیدی را بر روی کسب و کار و تجارت باز نمود. این افق های جدید سبب تحول در امر تجارت گردید و با سرعت و شتاب وصف ناپذیری در حال گسترش می باشد.

تحولات در زمینه فناوری اطلاعاتی و ارتباطی به حدی زیاد و مؤثر بوده که بعضی ها عصر حاضر را عصر اطلاعات و تحولات را به انقلاب اطلاعاتی تعبیر می نمایند. انقلاب اطلاعاتی سبب ایجاد شیوه های نوین و بی سابقه در تولید, پردازش و انتقال اطلاعات می گردد. شیوه های جدید به علت اینکه موجب افزایش کارایی, بهره وری, اثربخشی و بالا بردن سرعت در برقراری ارتباطات, و کاهش هزینه ها شده است, از طرف شرکتها و سازمانهای تجاری با استقبال زیادی مواجه گردیده است و در عرصه نوین رقابت, مزیت های رقابتی زیادی را برای آنها به همراه خواهد داشت.

در سال 1991 اینترنت در سراسر دنیا فقط 3 میلیون کاربر داشت و از طریق اینترنت تجارتی صورت نمی گرفت ولی در سال 1999 بالغ بر 150 میلیون نفر به اینترنت دسترسی پیدا کردند و تقریباً آنها خریدهای خود را به صورت پیوسته از پایگاههای تجارت الکترونیکی انجام می دادند.

با توجه به مزیت های زیادی که تجارت الکترونیکی در بردارد پیش بینی می گردد در آینده نزدیک, با سرعت زیادتری مورد استفاده قرار گیرد و انقلاب دیگری را در عرصه تجارت به وجود آورد. این انقلاب جدید نحوه خرید و فروش کالا و خدمات توسط مؤسسات تجاری و اشخاص را متحول می سازد.

قبل از پرداختن به مقوله تجارت الکترونیکی لازم است تعریف روشنی از آن ارائه گردد. هر چند با توجه به عمر کوتاه تجارت الکترونیکی هنوز تعریف دقیق, روشن, جامع و مانع از این اصطلاح به ارائه نگردیده است, ولی این بدان معنی نیست که در این زمینه کاری نشده و یا تعریفی ارائه نشده است. بلکه تعاریف بسیار زیادی ارائه شده است, اما در بین اندیشمندان این رشته اتفاق نظر وجود ندارد. در ادامه به پاره ای از تعاریف اشاره می شود و سپس یک تعریف جمع بندی شده ارائه و مورد استفاده قرار می گیرد..

”باجاج“تجارت الکترونیکی را این گونه توصیف می نماید: ”تجارت الکترونیکی یعنی مبادله اطلاعات تجاری بدون استفاده از کاغذ است که در آن نوآوری هایی مانند مبادله الکترونیکی داده ها, پست الکترونیکی, تابلو اعلانات الکترونیکی, انتقال الکترونیکی وجوه و سایر فناوریهای مبتنی بر شبکه به کار برده می شود. تجارت الکترونیکی نه تنها عملیاتی را که در انجام معاملات به طور دستی و با استفاده از کاغذ صورت می گیرد به حالت خودکار درمی آورد, بلکه سازمانها را یاری می کند به یک محیط کاملاً الکترونیکی قدم بگذارند و شیوه های کاری خود را تغییر دهند.“

در تعریف دیگری تجارت الکترونیکی این گونه تعبیر شده است: ”انجام تجارت روی اینترنت, فروش کالاو خدماتی که به صورت ناپیوسته توزیع می شود و ]یا فروش[ به صورت پیوسته یعنی ارائه محصولات ]مثل کتاب الکترونیکی, نرم افزار[ که از طریق نرم افزارهای کامپیوتری به دست مصرف کننده می رسد.“ مبادلات می تواند بین بنگاههای تجاری, شرکتها و مصرف کننده انجام شود. اما اینترنت شامل یک طیف وسیع تر از فعالیت های بالقوه تجاری و تبادل اطلاعاتی است. به عنوان نمونه اینترنت به شرکتها, اشخاص و دولت ها یک زیرساخت الکترونیکی را پیشنهاد می کند که قادر است بازارهای مجازی مزایده برای کالاها و خدمات ایجاد کنند. مثلاً ebay.com جزو اولین سایت هایی است که موفق شد چارچوبی ایجاد کند که در آن مصرف کنندگان بتوانند کالاها و خدمات بسیار متنوعی را با افراد دیگر (C2C) و یا (C2B) داد و ستد کنند.

هدف از بکارگیری تجارت الکترونیکی توسعه روشهای قدیمی تجارت نیست بلکه ارائه روشی جدید در انجام امور بازرگانی محسوب می شود. با توجه به این روش جدید بازرگانان قادرند محصولات خود را به شکل تمام وقت و به تمام خریداران در سرتاسر جهان مستقل از مرزهای جغرافیایی و ملتها عرضه کنند.

[...من قصد دانلود دارم...]

دریافت نسخه PDF

انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی در ایران